تبلیغات
وبلاگ تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزش - راهكارهای ورزشی برای افراد هموفیلی





راهكارهای ورزشی برای افراد هموفیلی [پزشکی ؛ ورزشی , ]

بخش بزرگسالان
 
مقدمه
 
اگر چه درمان با فاكتورهای انعقادی مشكلات مربوط به خونریزیهای خطرناك را در افراد هموفیل كاهش می دهد ، با این وجود بیماران می توانند برای بهبود سلامتی خود اقدامات دیگری نیز انجام دهند . در این بخش تمرینهای بدنی با تصاویر مناسبی شرح داده شده اند . این تمرینها به افراد هموفیل كمك می كند تا با تقویت عضلانی و تحرك ، از تغییر شكلهای مزمن مفاصل خود جلوگیری كنند . همچنین فیزیوتراپ نقش مكمل در گروه مراقبتهای جامع دارد . هر چند ورزش در كنار فرآورده های خالص خونی جدید بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسد ، ولی هنوز نقش مهمی در حفاظت از مفاصل و عضلات افراد هموفیل دارد .
این بخش به منظور آگاهی بزرگسالانی نوشته شده است كه در اثر خونریزی دچار درد یا خشكی مفاصل شده اند . همچنین حاوی راهنماییهایی در خصوص مراقبت از مفاصل و ورزشهای ساده برای انجام دادن در منزل است . موارد ذكر شده به منظور حفظ تحرك و بهبود قدرت و قوای عضلانی است . اگر برای شروع هر یك از ورزشها شك و تردیدی دارید ، با مركز هموفیلی یا فیزیوتراپ خود در میان بگذارید .
كریستین لی                     
مدیر مركز هموفیلی رویال فری     
   
اندام فوقانی
 
مفاصل دست برای دامنه حركتی وسیعی در جهات مختلف طراحی شده اند . این مشخصه علاوه بر فعالیتهای روزمره ، امكان حركتهای مخصوص دست را نیز فراهم می سازد . حفظ دامنه حركتی وسیع در طول زندگی اهمیت بسیار دارد ، و در نبود آن فعالیتها محدود خواهند شد .
افراد هموفیل غالبا از خونریزیهای مكرر مقاصل آرنج می برند . خونریزی مفاصل شانه  و مچ دست شیوع كمتری دارد . خونریزی مفاصل انگشتان دست و شست نادر تر و اغلب در اثر جراحتی خارجی است .
 
خونریزی دست
 

مانند سایر خونریزیها ، تزریق سریع فاكتورهای انعقادی و بی حركت كردن عضو ضروری است . هنگامی كه خونریزی بادرد همراه است ، می توان از  coller یا  sling , cuff   به منظور حفاظت از دست استفاده كرد . این وسایل باید به محض قطع خونریزی باز شود ، چون هیچ یك برای استفاده طولانی مدت نیستند . فیزیوتراپ می تواند در خونریزیهای خیلی شدید ، اسپیلنت پوشش داری برای حفاظت آرنج یا مچ دست بسازد .

با قطع شدن خونریزی ، بازگشت قدرت و حركت مفاصل اهمیت دارد . باید به محض رفع تورم و كاهش درد ، تمرینها را آغاز كنید .
بهترین راه شروع این است كه پشت میزی بنشینید و بازوی خود را روی آن قرار دهید . در این حالت مفصل بدون تحمل وزن دست ، به راحتی حركت می كند . هرگز به مفاصلی كه محدودیت دارند فشار نیاورید . این فشار حساب نشده صدمات بیشتری می زند . اجازه دهید تا مفصل به تدریچ بهبود یا بد . اگر سوال یا تردید دارید ، با فیزیو تراپ مشورت كنید .
عضلات دست نیز دچار خونریزی می شوند . مثلا اگر خونریزی عضلات خم كننده جلو ساعد را فورا درمان نكنید ، مشكلاتی به وجود می آورد . بعد از قطع شدن خونریزی ، برای كشیدن عضلات كوتاه شده می توان از اسپلینت سبكی استفاده كرد . در صورت خونریزی شدید عضلات دست ، بخصوص همراه با بی حسی یا مورمور ، حتما با پزشك مركز هموفیلی مشورت كنید .
 
مشكلات مزمن مفصلی
 
در فاصله خونریزیها با تمرینهای بدنی قدرت و تحرك دست را حفظ كنید . ورزشهای مناسب در این زمینه عبارت اند از : شنا ، بد مینتون ، گلف ، تنیس ، پینگ پنگ و وزنه برداری سبك . بهتر است هنگام شروع هر ورزش جدید ، فنون صحیح آن را یاد بگیرید . اشتباه در انجام دادن یك ورزش و فشارهای ناشی از آن منجر به خونریزیهای مفاصل می شود . برای یافتن ورزش مناسب باید تعدادی از آنها را امتحان كنید .
 
تمرینهای بدنی برای اندام فوقانی
 
١- شانه
دستها را روی شانه بگذارید . در این حالت شانه را به آرامی در جهت جلو ، بالا ، پشت و دوباره جلو بچرخانید . حركت را در جهت مخالف نیز تكرار كنید .
٢- آرنج
الف ) پشت میزی بنشینید و دست را در حالی كه كف دست رو به پایین است روی میز قرار دهید . حال دست را روی میز بلغزانید تا آرنج خم و راست شود . راست كردن كامل آرنج بعد از هر خونریزی بسیار اهمیت دارد ، زیرا ، غالبا این حركت در افراد هموفیل محدود می شود .
ب ) مانند حالت قبل بنشینید و پشت و كف دست را به نوبت روی میز قرار دهید .
٣- مچ دست
باز هم در حالی كه پشت میز نشسته اید ، شست دست را به طرف بالا بگیرید و مچ را بآرامی به جلو و عقب و طرفین حركت دهید .
٤- انگشتان و شست
دست را به آرامی مشت كنید و بعد مانند بادبزنی آن را كاملا بكشید و باز كنید .
٥- بلند كردن قسمت پایینی دست
بایستید و در حالتی كه كف دست رو به بالاست ، دست را به طرف شانه ببرید و برگردانید . میتوانید از وزنه كوچكی نیز استفاده كنید .
٦- كشیدن دستها به طرف قفسه سینه
الف ) انگشتان را به هم چنگ كنید و جلو بدن را در حالت كشده نگاه دارید . در همین حالت ، آن را به طرف سینه و از آن دور كنید .
٧- هل دادن دیوار
جلو دیوار بایستید . دستها را در ارتفاع شانه ها روی دیوار قرار دهید . با حفظ راستای بدن ، خود را كاملا به دیوار نزدیك كنید و سپس به حالت اول برگردید .
 
اندام تحتانی
 
در صورت بروز خونریزی ، باید سریعا فاكتور انعقادی تزریق شود .در مراحل اولیه خونریزیها مفاصل را بی حركت نگاه دارید . ضمن فروكش كردن درد و تورم ، به تدریج فعالیتهای سبك و عادی را آغاز كنید . برای افزایش دامنه حركتی مفاصل ، نباید فشاری بیشتر از دامنه حركتی بدون درد به آن وارد كنید .
 
نارساییهای مزمن مفاصل اندام تحتانی
 
تا حد امكان تحرك داشته باشید ، زیرا ، تمرینهای بدنی مداوم عضلات را قوی نگاه می دارد و خطر خونریزی را كاهش می دهد . فعالیتی را كه محرك درد یا خونریزی است ، آرام تر یا كمتر انجام دهید . اگر انجام دادن كار خاصی سبب درد شدیدی می شود ، سعی كنید آن را انجام ندهید .
سعی كنید در یك روز فشار بیش از حدی به مفاصل خود وارد نكنید . فعالیت كم ، ولی مداوم خیلی بهتر از فعالیت طولانی مدت است . تا حد امكان اجسام سنگین را جا بجا یا بلند نكنید . اگر باید جسمی حمل كنید .آن را تقسیم و با دو دست حمل كنید .
 
راه رفتن
 
از پیاده روی مسیرهای طولانی و ایستادن به مدت زیاد خودداری كنید . محدودیتهای بدنی خود را بشناسید و از آن تجاوز نكنید . استفاده از عصایی معمولی می تواند مفید باشد . در صورت استفاده از عصا آن را در دست مخالف پای آسیب دیده بگیرید . عصایتان ارتفاع مناسبی داشته باشد . این ارتفاع عصا باید به اندازه ای باشد كه آرنج را مقدار كمی خم كند . اگر آرنج در حالت خمیده ثابت شده است ، ارتقاع باید بلندتر شود . مراقب لاستیك انتهای عصاها باشید . اگر این لاستیكها پاره یا ساییده شده باشد ، عصا روی زمین لیز می خورد . تا حد امكان از آسانسور استفاده كنید . پله ها به مفاصل فشار می آورد . در صورت استفاده از پله ، آنها را چند تا چند تا تقسیم كنید و یكباره از آن با لا نروید .
نرده مانند حفاظی عمل می كند و مقداری از فشار وزن را از روی بدن بر میدارد . اگر یك پا سالم تر از دیگری است ، هنگام بالا رفتن ابتدا پای سالم را قرار دهید . برعكس ، در پایین آمدن ابتدا پای ناسالم را قرار دهید و پله ها را حتما یكی یكی طی كنید . عصا یا وسیله كمكی را ( هنگام استفاده از پلكان ) در طرف پای آسیب دیده نگاه دارید . اگر پایین آمدن از پله ها خیلی مشكل است ، از پهلو یا عقب عقب پایین بیایید .
 
كفشها
 
داشتن كفشی كه از پاها به خوبی محافظت كند بسیار اهمیت دارد . برای حفاظت مفصل مچ پا كفشهای ساق بلند یا پوتین به پا كنید . كفهای كرپ نرم به جذب فشار زمینهای سخت و ناهموار كمك می كند . كفی های جذب كننده فشار كه از فشارهای ناشی از راه رفتن می كاهد نیز موجود است .
در خانه ، از پوشیدن سرپاییهایی با رویه خیلی كوتاه كه پا را به خوبی محافظت نمی كند ، خودداری كنید.
 
اولین اقدامات صبحگاهی
 
اگر دچار خشكی صبحگاهی مفاصل زانو و مچ پا هستید ، قبل از خروج از بستر ورزشهای ملایمی انجام دهید . هیچ وقت به مفاصلی كه خشكی دارند ، فشار نیاورید . روی تختهای خیلی كوتاه نخوابید ، زیرا ، موقع بلند شدن فشار زیادی به دستها وارد می شود . قبل از راه رفتن برای عادت دادن مفاصل به تحمل وزن ، چند ثانیه روی پاها بایستید . حمام یا دوش آب گرم نیز به كاهش خشكی مفاصل كمك خواهد كرد .
 
نشستن
 
باید سعی كنید برای هر فعالیتی بیشتر بنشینید تا فشار وزن بدن از روی پاها برداشته شود . نشستن طولانی نیز زیان آور است ، چون مفاصل خشك می شوند . اگر ناچارید برای مدت زیادی بنشینید ، مچ پا و زانوها را حركت دهید . از نشستن روی صندلیهای كوتاه خودداری كنید . هنگام بلند شدن از صنلیهای كوتاه ، بخصوص با خشكی مفاصل زانو ، فشار زیاد و مخربی به دستها وارد می شود . ارتفاع بعضی از صنلیها را میتوان تنظیم كرد .
از صندلیهای دسته دار استفاده كنید . دسته صندلی بلند شدن را آسان می كند . صندلی دسته دار محكم بهتر از مبل نرم و گود است . اگر راحت تر ید هنگام نشستن پا ها را بالا نگاه دارید . در صورت لزوم می توانید بالشت كوچكی زیرزانوها قرار دهید .
 
درد های مزمن
 
وسایل متنوعی برای بستن زانو ، مچ پا یا آرنج وجود دارد . این وسایل ضمن محافظت از مفاصل ضعیف یا دردناك ، در هوای سرد نیز مفصل را گرم نگاه می دارند و از درد و خشكی مقاصل جلوگیری می كند .
درد یا تورم مزمن را میتوان با كیسه های آب سرد یا گرم تسكین داد . یخ درمانی ، بخصوص پس از خونریزی مفصلی حاد ، بسیار مفید است . اگر احساس تنهایی می كنید كه گرما مشكلات (( مزمن )) مفاصل شما را تسكین می دهد ،  از كیسه برقی یا بطری آب گرم استفاده كنید . از گرم كردن بیش از حد این وسایل خودداری كنید .
 
نحوه درست كردن كیسه یخ
 
- حوله ای را در آب سرد خیس كنید و آب آن را بگیرید . قطعات یخ را وسط حوله قرار دهید و آنها را خرد كنید . می توان به جای یخ از كیسه بزرگی نخود یخ زده نیز استفاده كرد .
- حوله را به شكل مربع مستطیل تا بزنید .
- محل مورد نظر را كرم یا روغن بزنید .
- حوله را روی آن محل قرار دهید .
- برای جلوگیری از ریختن آب ، حوله را در كیسه پلاستیكی قرار دهید .
- از كیسه به مدت ١٠ دقیقه استفاده كنید . استفاده طولانی مدت از كیسه یخ باعث سوختگی می شود . پوست را مرتب امتحان كنید . این عمل را دوبار تكرار كنید .
 
كار درمانی
 
كار درمانی پیشنهاداتی درباره تطبیق وسایل منزلتان ارائه میدهد . مثلا : بلند كردن تختخواب ، استفاده از وسایل كمكی در حمام و یا استفاده از كیسه های بلند دسته دار ، فشارهای مخرب بر مفاصل را به حداقل می رساند .
 
ورزش و تمرینهای بدنی
 
ضعف عضلانی می تواند در نتیجه خونریزیها مفصلی مكرر ، كاهش فعالیت و خونریزیهای عضلانی با شد . عضلات حجم خود را از دست می دهند و به تدریج كوچك تر وضعیف تر می شوند . شنا یكی از بهترین راههای حفظ تناسب بدن است . از استخر محل خود درباره استخر و نیز زمانی كه آب گرم تر است ، سوال كنید .


نوشته شده توسط مسعود حبیبی در دوشنبه 27 تیر 1384 و ساعت 12:07 ق.ظ
ویرایش شده در - و ساعت -


لینک ثابت || نطرات [--]



نوشته های قبلی...

نقش آب در ورزشكاران - افزایش وزن - تغذیه

آسیب شناسی . مقاله انگلیسی

آسیب شناسی . مقاله انگلیسی

آسیب شناسی . مقاله انگلیسی

هیپر تروفی عضله

مهارت

مراقبت از مفاصل در افراد هموفیلی

راهكارهای ورزشی برای افراد هموفیلی

ستون فقرات

كشش عضله ها

آب درمانی . تمرین های اندام تحتانی


صفحات وبلاگ...

 

درباره وبلاگ

 وبلاگ من
ایمیل من
[yahoo]

نویسندگان

مسعود حبیبی(11)

موضوعات

عمومي(1)
فیزیولوژی(1)
پزشکی ؛ ورزشی(1)
حرکت درمانی(3)
تغذیه(1)
علم و تمرین(1)
آسیب شناسی(3)

آرشیو

  تیر 1384 (11)


لینکستان

اسپرتس وی ال

سایت علم و ورزش

پاب مد


لینکدونی

خبر گزاری جمهوری اسلامی (-)
آرشیو لینكدونی


جستجو



خبرنامه


آمار وبلاگ

بازدید های امروز :
بازدید های دیروز :
كل مطالب :
كل نظرها :
كل بازدید ها :
افراد آنلاین : [Online]
ایحاد صفحه : -


 با تشکر از...

طراح قالب

All Powered By :
MihanBlog.com





giv.Mihanblog.com