تبلیغات
وبلاگ تخصصی تربیت بدنی و علوم ورزش - مهارت





مهارت [عمومي , ]

 
  •   اجرای صحیح  تكنیك را مهارت گویند.  مهارت در لغت به معنی  زبدگی ، زیر دستی ، چابكی و استادی است . مهارت یكی از  ازعناوین  بحث انگیز در حیطة یادگیری  حركتی وعلم  ورزش است .  در زمان قدیم انسان  در قرن  بیست و یكم  در مقایسه با قرون گذشته  به دلیل  پیشرفت تكنولوژی  بیش از هر زمان دیگری  حاكم بر مقدرات و  محیط زیست  خویش است  كه همه این پیشرفت ها البته  مدیون آموزش  وظایف  تكالیف و یادگیری  مهارت های مختلف می باشد.بی تردید باید گفت كه اهمیت یادگیری  مهارت ها در رشد آدمی  بسی  فراتر از چشم انداز  اندیشه های اوست . بنابراین  چون محیط زندگی  آدمی همواره  در معرض تغییر است  انسان برای  غلبه براین دگر گونی ها  ناچار  از یادگیری  مهارت هاست .

     در این بحث  از مهارت هایی  كه در حیطه  علم  حركت و ورزش  وجود دارد  صحبت خواهیم كرد .  مهارت یكی از  عناوین بحث انگیز  در حیطه یادگیری و علم ورزش است .

     به راستی مهارت چیست ؟ چه كسی را ماهر می  گویند ؟ آیا كسی كه مهارت در  گل زنی یا دریبل  داشته باشد مثلا" فوتبالیستی كه به راحتی چند بازیكن  حریف را دریبل نموده  و پاس منجر به گل می دهد  نسبت به كسی  كه از فاصلة 40 متری  توپی را به درون  دروازه  شوت می كند، ماهرتر است ؟  شاید بتوان گفت  كه یك قهرمان  ژیمناستیك  نسبت به یك ژیمناستیك مبتدی  در اجرای  حركات زمینی مهارت بیشتری  دارد .  آیا تأكید بر اجرای  ماهرانه حركات  در تمام  رشته های  ورزشی  یكسان است ؟  یا عواملی  چون قدرت ، سرعت ،‌ استقامت ، دقت و ...  در ورزش مؤثر است .

     به نظر شما چه چیزهایی  در اجرای  مهارتی  حركات  مؤثر است ؟ آیا كسی  كه مهارت دریبل  در بسكتبال  را به خوبی  اجرا می كند  در یك مسابقه رسمی  بسكتبال  نیز می تواند  به همان خوبی دریبل بزند ؟  یا دچار  اضطراب  انگیختگی  كم و زیاد می شود ؟‌آیا  فرد  حركت را با اطمینان نسبی  انجام داده است  ودر تكرارهای  بعدی نیز می تواند  این حركت  را انجام دهد  یا نه؟  آیا یادگیری  فرد در اثر بلوغ و رشد  انجام می گیرد  یا در اثر  تمرین و تجربه ؟

             تعریف كلی مهارت را می توان  به این صورت  گفت :‌مهارت قابلیتی است  كه با اطمینان نسبی و صرف حداقل  انرژی با  زمان به نتیجه برسد . مهارت چند ویژگی دارد  ،  كه این ویژگیها عبارتند از :

    1.                          كار باید به هدف مورد نظر برسد .

    2.                           با اطمینان نسبی  انجام شود .

    3.                           با حداقل  انرژی  صورت گیرد .

    4.                          در حداقل زمان ممكن  انجام پذیرد .

     

     

      دانشمندان  توانایی را به  صورت یك مشخصه  ژنتیكی  تعریف كرده اند . توانایی به منزلة  ابزار اساسی است كه با انسان  زاده می شوند  تا بتواند  تكالیف  حركتی ( مهارت )  گوناگون دنیای  واقعی را اجرا  كند .

     توانائیها : صفاتی ارثی هستند  پایدار و با دوام می باشند . زیر بنای  مهارتهای  بسیار مختلف هستند .

     مهارت ها : قابل توسعه و پیشرفت هستند . بر اثر تمرین  قابل تغییر می باشند ، وابسته  و متكی به چند توانایی  هستند ،  از نظر تعداد  بی شمار می باشند .

     

     

             كودك راه رفتن را  از طریق تلاش  واقعی و تمرین  یاد می گیرد  و نمایش حركت و سخن گفتن  برای او در  مورد راه رفتن  كمكی  به او نخواهد كرد .  تنها راه یادگیری  مهارتهای  حركتی  تمرین و اجرای  مهارت ورزشی توسط  خود ورزشكارمی باشد.بطوركل یادگیری  مهارتها را می توان به دو روش كلی وجزئی تقسیم نمود و دو روش كلی  ،‌مهارت بصورت یكجا آموزش  داده می شود  و در روش جزئی  مهارت به  بخش های تشكیل دهندة آن  تقسیم شده  و هر بخش  بطورجداگانه آموزش داده می شود به عنوان مثال شنای كرال سینه  رامی توان  به عنوان یك مهارت  یكجا تمرین  كرد و یا حركت  دستها و  پاها  و نفس گیری را بطور جداگانه  تمرین كرد  و سپس آنها را با هم  به عنوان یك مهارت  اجرا كرد .

     برای تصمیم گیری در  مورد نحوه ی  تمرین یك مهارت  به صورت كلی  و جزئی چندین عامل  باید  مد نظر قرار گیرد .

    1.            سازمان پیچیدگی مهارت : منظور از سازمان  ، میزان ارتباط درونی  اجزای  یك مهارت  و  منظور از پیچیدگی  میزان نیاز  مهارت به  پردازش اطلاعات  می باشد ، مهارتهایی  كه دارای  پیچیدگی زیاد و سازمان  پایین هستند  را می توان  به روش جزیی آموزش داد ، مانند شوت سه گام در بسكتبال ،‌ مهارتهایی  كه دارای  سازمان بالا و پیچیدگی  كمتری است  روش كلی  مانند شنای  كرال سینه .

    2.            میزان هوش فراگیر :  بطور كلی  فراگیران  با هوش تر ، پردازش  اطلاعات را بهتر انجام می دهند .  بنابراین ،  تمرین كلی و جزیی  هریك با توجه به  ضرورت  در آموزش مورد  استفاده  قرار می گیرند  اما در  اجرای مهارت  تمرین كلی  برای آنها مؤثر  است .

    3.           سطح مهارت : ورزشكاران  بسیارماهر و قهرمان  غالبا" مهارت  را به طوركامل  انجام می دهند . بنابراین هر چه سطح مهارت  فراگیر بیشتر باشد  روش كلی مناسب  تر خواهد بود .

    4.            میزان انگیزش :  هر چه میزان انگیزش  و رزشكار  در یادگیری مهارت  بیشتر باشد  روش كلی  مناسب تر است .

    5.            میزان ظرفیت یاد گیرنده : اگر میزان  یادگیری از  ظرفیت  یادگیرنده تجاوز  نكرده باشد ، روش یادگیری  كلی مناسب تر است .  تفاوتهای فردی ، یكی از بحث های  مهمی است  كه بیشتر  دانشمندان  علم ورزش  بدنبال آن بوده اند  و آنرا دریادگیری  مهارتهای  حركتی  و ورزشی مد نظر داشته اند  ، تفاوت های  فردی می باشد .

    مربی ورزش  برای آموزش بهتر  و مؤثر تر باید به دو  نكته توجه كند :

    1.                                   الف -  ماهیت تفاوتهای فردی .

    2.                                   ب-  اثرات این تفاوتها  بر یادگیری  و اجرای مهارتهای  حركتی .

     مشاهدات نشان داده اند كه افرادی  درحین اجرای مهارتهای حركتی ، موفقیت های متفاوتی  بدست می آورند  كه ناشی از تفاوتهای  فردی بین آنهاست .  گاهی این  سؤال مطرح  می شود  كه این تفاوتها ذاتی هستند  و یا این كه  می تواند آنها را از طریق  تمرین توسعه داد .  گری در سال 1963  تفاوتهای  فردی را به صورت زیر طبقه بندی  كرد :

    1.                       تفاوت های  جسمانی ( قد ، وزن ، جنس و ... ) .

    2.                        تفاوتهای اجتماعی ( وضعیت  اقتصادی و  اجتماعی فرد ، مذهب ، روابط  خانوادگی و .. . ) .

    3.                        تفاوتهای شخصیتی(صفات شخصیتی، علایق،نگرش ها وعكس العمل های  عاطفی  و ... ) .

    4.                        تفاوتهای استعدادی ( تفاوتهایی است  كه مربوط به استعداد  و ظرفیت فرد  و هوش عمومی می باشد ) .

    5.                        تفاوتهای اكتسابی(تفاوتهایی است كه مربوط به تحصیل  وفنون و تجارب قبلی می باشد) .

     تفاوتهای جسمانی  مخصوصا"  قابلیتهای حركتی  كه شامل : قدرت ، سرعت ،  استقامت ،  چابكی ، تعادل و سایر  فاكتورهای آمادگی جسمانی  می باشد  معطوف داشته اند  چون نقش مهمتری  در یادگیری  و اجرای  مهارتهای  حركتی  دارا می باشند .

     

     

     مفهوم و تصویر سازی ذهنی  به فعالیتی اشاره می كند  كه بازیكنان  در خلال آنها  به تمرین  می اندیشند  و یا  نحوه اجرای مهارت را در ذهن مرور میكند  كه اثر آن یادگیری  مهارتهای  ورزشی چشمگیر است .

     انگیزش : یكی دیگر از عوامل اثر گذار بر اجرای  ماهرانه حركات  انگیزش است  كه عبارت است از  مكانیسم های  درونی و  محرك  های  بیرونی  كه رفتار را  ضمن برانگیختگی  هدایت می كند . منظور از برانگیختگی  نیرو بخشیدن به فرد  برای تحریك  منابع بدن  به منظور ایجاد پاسخهای  شدیتر می باشد ، منظور از  هدایت رساندن  رفتار به سوی نتیجه خاصی می باشد . انگیختگی  را می توان  سطح هیجان  با فعالیت  بوجود آمده در دستگاه عصبی  مركزی  را تعریف كرد  كه بصورت یك  پیوستار  بود و از سطح  پایین یعنی حالتی شبیه  به خواب شروع  شده و تا  سطوح بالاتر كه آشفتگی شدید است  به اتمام می رسد . انگیزش  نقش مهمی  در اجرای  ماهرانه  حركت دارا می باشد .

    باز خورد : باز خورد عبارت است  از اطلاعاتی  كه فرد در نتیجه  بعضی از پاسخها  دریافت می دارد .  بازخورد قویترین  و مهمترین  عامل در كنترل  یادگیری و نحوه اجرای  مهارتهاست  كه به  دو صورت درونی  كه از سیستمهای  حسی بدن دریافت می شود  و اضافی كه شامل اطلاعات  خارجی است  و فرد از محیط بیرون  دریافت  می كند  تقسیم می شود .

     قراین لمسی، شنوایی و بصری :  موفقیت یا شكست  یك گل زدن در بازی فوتبال  تا اندازه زیادی  بستگی به دریافت  و ادراك  او از نشانه های  بصری دارد .  دیدن جهت توپ ، تشخیص سرعت  توپ ،  زیر نظر گرفتن  بازیكنان حریف ،  همه از نشانه های دیداری  است كه ورزشكار  از محیط  اطراف خود دریافت  می كند .  دید خوب در بسیاری  از ورزشها  از اهمیت بیشتری برخوردار است  كه می توان  به وسیله  تمرین آن را توسعه  داد .  توانایی خوب شنیدن در بعضی از ورزشها  بسیار مهم است  در حالیكه كه شاید  در بعضی دیگر  چندان اهمیتی  نداشته باشد ، شنیدن صدای طپانچه  در دو و میدانی ، تشخیص  جهت صدای بازیكن  هم تیمی در بسكتبال  نمونه هایی از نقش حس شنوایی  در ورزش است .  حساسیت لامسه  در تجزیه و تحلیل  حركت و یادگیری مهارت  بسیار مهم است  ، یكی كشتی گیر  اغلب  در برابر  محل تماس  و شدت فشاری  كه از سوی حریف  بر هر  نقطه از بدن  وارد می شود ، عكس العمل  نشان می دهد . یك بسكتبالیست خوب  بدون نگاه  كردن  به توپ  و فقط از طریق حس  لامسه  به راحتی  دریبل شده و ازچشمان  خود برای  زیر نظر گرفتن  حركات  حریف استفاده  می كند و با یك قهرمان  ژیمناستیك  با كمك حس لامسه  به درك موقعیت  خود در  بارفیكس ، خرك  یا پارالل  می پردازد .

            حس ادراكی كه از طریق حس لامسه كسب می شود بر اثر تمرین و تماس  مداوم  با یك جسم  پیشرفت داده می شود ، به همین دلیل است  كه مربیان  به بازیكنان  فوتبال گفته اند  كه با توپ به رختخواب بروند  و یا اینكه  به بسكتبالیست ها  توصیه می كنند  كه با چشمان  بسته تمرین  كنند  تا قدرت ادراكی  لامسه  افزایش  یابد .



  • نوشته شده توسط مسعود حبیبی در دوشنبه 27 تیر 1384 و ساعت 02:07 ق.ظ
    ویرایش شده در - و ساعت -


    لینک ثابت || نطرات [--]



    نوشته های قبلی...

    نقش آب در ورزشكاران - افزایش وزن - تغذیه

    آسیب شناسی . مقاله انگلیسی

    آسیب شناسی . مقاله انگلیسی

    آسیب شناسی . مقاله انگلیسی

    هیپر تروفی عضله

    مهارت

    مراقبت از مفاصل در افراد هموفیلی

    راهكارهای ورزشی برای افراد هموفیلی

    ستون فقرات

    كشش عضله ها

    آب درمانی . تمرین های اندام تحتانی


    صفحات وبلاگ...

     

    درباره وبلاگ

     وبلاگ من
    ایمیل من
    [yahoo]

    نویسندگان

    مسعود حبیبی(11)

    موضوعات

    عمومي(1)
    فیزیولوژی(1)
    پزشکی ؛ ورزشی(1)
    حرکت درمانی(3)
    تغذیه(1)
    علم و تمرین(1)
    آسیب شناسی(3)

    آرشیو

      تیر 1384 (11)


    لینکستان

    اسپرتس وی ال

    سایت علم و ورزش

    پاب مد


    لینکدونی

    خبر گزاری جمهوری اسلامی (-)
    آرشیو لینكدونی


    جستجو



    خبرنامه


    آمار وبلاگ

    بازدید های امروز :
    بازدید های دیروز :
    كل مطالب :
    كل نظرها :
    كل بازدید ها :
    افراد آنلاین : [Online]
    ایحاد صفحه : -


     با تشکر از...

    طراح قالب

    All Powered By :
    MihanBlog.com





    giv.Mihanblog.com